Weer lekker laat; bij gebrek aan een betere titel

13 december 2016 - Paraná, Argentinië

Hoihoi,

Het moment is weer aangebroken om alles wat er in Argentinië met me gebeurt te documenteren.
Doordat ik die vrijdag na mendoza dus de hele dag sliep, was ik zaterdag al om acht uur - ACHT UUR! - wakker. Nou het ging toch tegen mijn morele gevoel in om toen al op te staan, maar ik kon eigenlijk ook niet meer slapen. Dus ik een beetje ontbijten, rustig aan doen, en toen kwam Marcela ook beneden. We zijn toen rond half elf naar de costanera gegaan. Daar is namelijk haar fitness, en ik loop zo nu en dan hard langs de costanera omdat het daar zo mooi is. Dit keer hield ik het maar bij een beetje wandelen want het was me wat te heet en m'n hele lichaam deed nog steeds zeer door de kronkels en bochten waarin ik had gelegen in de bus. Na ongeveer een uurtje gingen we weer terug.
Dit weekend deden brachten we met Marcela door, dus we lunchten niet bij de grootouders. Koken is volgens mij niet echt haar grootste hobby, dus gingen we eten kopen.
Omdat men hier twee keer per dag warm eet, en er wel meer mensen zijn die het niet zo op koken hebben, hebben ze hier veel van die kleine zaakjes waar ze warm eten verkopen; patat, gebakken ei, empanada's, quiche, milanesas... Ze hadden vanalles.
Die middag heb ik verder niet zoveel gedaan. Rond vier uur ging ik met Marcela en haar vriend kanoën in de rivier. Nou ja, eerst ik alleen met haar vriend, en daarna Marcela met hem. De kano was namelijk maar voor twee personen. Dit was echt leuk, hoe stil en relaxed het altijd opeens is op het water.
Daarna was het plan om ijs te gaan eten met wat meisjes van AFS. We hadden niet echt een plan van wat we nou gingen doen, dus we gingen naar de ijszaak en uiteindelijk hebben we daar drie uur rondgehangen haha, om daarna de straat over te steken en pizza te kopen. We hadden zoiets van: goh ja, waar gaan we nu eens heen dus hebben we maar in het park gegeten, waar kennelijk opeens een of ander evenement was. Het was een of ander bandje, maar het was niet echt onze stijl, nogal alternatief maar ja, het was wel gezellig.

Ik zat trouwens eventjes m'n verhalen over te kijken, en ik zie nu pas wat een negatieve bende het is zeg. Jeetje, ik stel me wel wat aan soms, manmanmanmanman. Het is hier namelijk ook supervet hoor! Het is natuurlijk niet makkelijk en ik schrijf alles en wanneer ik niet vrolijk ben kan ik lekker negatief doen, maar het valt allemaal wel mee.

Zondag sliepen we uit, en smiddags gingen we heerlijk uit eten. Eerst wist ik alleen dat we uit eten gingen, maar we gingen helemaal de stad uit dus ik dacht: huh gaan we nu helemaal een uur naar dat weekendhuis van Marcela? Maar kennelijk zat er een goed restaurant buiten de stad. Das iets waar je als uitwisselingsstudent maar aan moet wennen: de helft van de tijd weet je niet wat we gebeurt, en daar moet je dan maar gewoon in meegaan. We ontmoetten daar met de familie waarmee die van mij goed bevriend was, en het was erg gezellig.
Verder heb ik zondag volgens mij niet zoveel gedaan...

Maandag moest ik weer naar school, na dat weekje mendoza. Nou ik zat toch liever tussen de bergen maar ja daar zal ik wel niet de enige van zijn.
En dan nu iets spannends: savonds ging ik reggeaton dansen! We hadden namelijk met de meiden van AFS afgesproken dit samen te gaan doen. Iets totaal anders voor mij, maar het was wel echt leuk. Ff wennen ook, maar ja.
Op dezelfde locatie was ook fitness achtig iets. Pfoe, dat was confronterend hahaha. Het was niet met apparaten of zo, maar allemaal van die oefeningen voor een bepaald deel van je lichaam. Nou dat ging bagger slecht, maar hopelijk baart oefening kunst (ook in het reggeaton geval).

Dinsdag was weer school en volleybal, niet veel speciaals. Na volleybal gingen Marcela en ik de stad in, om cadeautjes te kopen en een beetje te winkelen.
Woensdagavond kwam de bevriende familie naar ons huis om te barbecuen, want donderdag was Aitanas verjaardag! En het is hier dan normaal om een soort van oudejaarsavond te houden voor de jarige, want zoals ik wel eerder heb verteld: taart om 12 uur. Het duurde ook nog wel even voordat we op bed lagen, dus ja, het werd weer laat, zelfde verhaaltje als altijd: volgende dag naar school en erg moe. En donderdag na school kwamen alle meiden uit de jaarlaag (stuk of 20) voor een feestje, en dat duurde ook tot 1 uur s'nachts.

Vrijdag had ik weer een uitstapje: naar gualeguay! Daar woont één afser uit Denemarken, en AFS gualeguay hoort bij AFS Parana (niet geheel logisch aangezien het drie uur met de bus is). Normaal gesproken komt hij altijd naar Parana, maar hij had de afsers en hun gastbroers/zussen uitgenodigd voor zijn verjaardag. Dus gingen we gezellig in t bussie. Das ook weer zoiets. Ik heb me laten vertellen dat het openbaar vervoer met de bus een Argentijnse uitvinding is. Opzich is het een aardig neutraal concept, maar het is wel anders. Ten eerste hebben ze hier amper treinen, en ten tweede: busvervoer is een stuk prettiger in Argentinië. De bus is groter, de stoelen zachter en ruimer en kan je netzoals in het vliegtuig naar achter zetten (misschien kan dat in nl ook wel maar ik ga niet zo vaak met de bus). Ten tweede: er wordt goed voor je gezorgd. Er staat een waterautomaat en in de drie uur is er drie keer een man langsgeweest om koeken en een soort van pennywafeltjes te brengen, en in die verpakkingen zaten dan ook meer. En ook kwam hij af en toe nog langs met kleine bekertjes koffie of water.
Tot zover de bus. Toen we aankwamen begroetten we de Deen en zei ons dat we beroemd waren in gualeguay, en met deze woorden kwamen er ook weer een boel AFS mensen en gastgezinnen en zijn vrienden op ons af, en we hadden het zo druk met ons aan elkaar voorstellen, dat de bus alweer bijna verder ging voordat we  onze bagage konden pakken. Gelukkig kwamen we daar net optijd achter, dus alles ging weer soepel zoals we gewend zijn.
We gingen naar onze tijdelijke verblijfplaats, en in ons geval was dat de tante van m'n gastvader.
Daar dumpten we onze spullen, konden we even snel douchen en daarna gingen we door naar het verjaardagsfeest. Het was daar echt megadruk, ook ongeveer de hele jaarlaag van Mikkel (zo heet de Deen) was daar en zijn familie ook. We aten pizza, en toen opeens kwam er een drumband binnengevallen. Dat was echt supergaaf. Op de filmpjes die misschien wel misschien niet upgeload worden (de site heeft  nog steeds moeite met filmpjes moet maar net geluk hebben. Misschien kan ik ze wel op Facebook uploaden bedenk ik me nu, dan kan niet iedereen ze zijn maar beter dan niets).
Om twaalf uur was er uiteraard weer taart.
Daarna gingen we uit met de hele groep in Gualeguay, tot 6:00 smorgens uiteraard weer. Dus ook een uitstekend idee om om 10:00 alweer af te spreken op het plein voor een rondleiding. Ook al is gualeguay naar Argentijnse maatstaven een kleine stad, het was wel erg leuk. Ik heb helaas niet al te veel foto's, want m'n mobiel raakt een beetje vol. (Niet dat ik de foto's ooit optijd upload maar he). In gualeguay wordt trouwens carnaval heel groot gevierd, en we gingen langs bij zon klushut zegmaar waar ze allemaal typisch Braziliaanse carnavalcostuums hadden die we mochten uitproberen! Dat was echt leuk.
Na de rondleiding gingen we ons klaarmaken om naar een quinta te gaan van een van de AFS vrijwilligers van gualeguay.
Daar hebben we de hele dag een beetje gechilld, tot we rond 7 uur naar een soort van minidierentuin/vakantiepark gingen. D'r waren allemaal hamsters, pauwen en vogels en andere gekke kleine beesten. Ook was er een groot veld met allemaal citrusbomen, en met de ondergaande zon was dit heel mooi en daarna kwamen we aan bij herten en struisvogels, en een paar van die struisvogels liepen los rond nou dat was me even schrikken haha. Een stuk verder waren hele mooie papegaaien die af en toe 'hola' konden zeggen. Volgens mij waren alle beesten wel getraind, want de herten en struisvogels poseerden, en één papegaai liep telkens heel sierlijk heen en weer, waarna die dan een paar bewegingen naar beneden en weer om hoog deed, om dan weer terug te lopen en dit telkens te herhalen.
Daarna kwamen we bij een aangelegd meertje aan, waar allemaal vakantiehuisjes omheen stonden. Met de ondergaande zon was het echt prachtig. Ohja, en er was nog een soort van vuurtoren maar kijk de foto's maar (als die er ooit op komen, ik heb trouwens ook eindelijk de helft van mendoza, en toen wilde ik verder deed die site weer moeilijk :(   )
S'avonds vond iedereen het weer een goed idee om naar een bar te gaan om te eten, lekker om twaalf uur s'nachts terwijl onze enige slaap ongeveer vier uur in totaal was geweest maar he het maakt niet uit. Zaterdag avond ben ik trouwens ook even verhuisd van het huis van de tante naar een ander huis om samen met Ester te logeren, aangezien mijn gastzus een dag eerder wegging.
Zondag gingen naar een groot, oud stuk 'campo'. Het was een erg groot terrein, met een gedeelte museum met allerlei oud spul, en verderop stond een groot oud huis. We hebben een beetje heen en weer gewandeld daar (het was echt heel groot) en we picknickten daar voor lunch.
Ik ging samen met een paar anderen nog naar de andere kant van het terrein, en toen we terugkwamen zag ik een man een folder lezen waar letterlijk opstond: 'smaak zegt meer dan duizend woorden'. En als ik zeg letterlijk, bedoel ik ook letterlijk, want de hele folder was in het Nederlands! Kennelijk komen de eigenaren uit Nederland, en ze hadden dus ook Nederlandse folders gemaakt haha. Ze waren er zelf trouwens niet, maar toch een grappig detail.
Na de picknick lunch was het helaas alweer tijd om te vertrekken.

Daarna begon weer de schoolweek. Woensdagochtend werd ik alleen - potverdriedubbeltjes - alwéér ziek. Te wijten aan slaapgebrek en overmatig aircogebruik, want ik had niet eens meer stem.
Maar ja, daarna ging ik gewoon weer naar school want ik was niet doodziek ofzo. Die week was we trouwens nog minder te doen dan normaal, want de helft kwam niet en de andere helft maakte toetsen ivm het eind van het schooljaar.
Vrijdagmiddag gingen we met de meeste meiden van de klas naar de Mac om te vieren dat het het eind van het schooljaar is. Dat was erg gezellig (en ook erg druk iedereen ging massaal naar de Mac op de laatste schooldag. En dan heb ik nog niet eens verteld dat deze Mac drie verdiepingen heeft). Oh ja. En de mcflurries zijn hier echt overheerlijk aangezien ze dulce de leche gebruiken en in combinatie met roomijs en verkruimelde chocolatechip koekjes is dat gewoon echt de hemel (en een vrijkaartje voor obesitas).
Daarna gingen we gewoon een beetje rondjes rijden door de stad heen. S'avonds ging ik weer naar de localizada, nou daar moet ik nog steeds een beetje aan wennen hoor jeetje.
Het is nu alweer 13 december en ik heb dit potverdikkie nog steeds niet geüpload. Over de vakantie schrijf ik een andere blog want deze moet nu echt online :)
Oh ja leuk feitje trouwens hier is dinsdag de dertiende een ongeluksdag ipv vrijdag.
Nou de groetn dan maar weer :)