Feliz Navidad! Mijn eerste kerst in Argentinië en van huis

31 december 2016 - Paraná, Argentinië

"It's the most, wonderful time, of the year..."

"It's beginning to look a lot like Christmas... Everywhere you go..."

"Have a holly, jolly Christmas;
It's the best time of the year
I don't know if there'll be snow
but have a cup of cheer"

"All I want for Christmas... is... you..."

Oke, duidelijk, het is kerst geweest. Om deze blog te openen ga ik  de twee eerste stukjes songtekst ontkrachten en de andere twee bevestigen. Waarom ik dit door middel van songteksten doe? Omdat ik begin met te zeggen dat hier geen kerstmuziek BESTAAT. Ik praatte zelfs met een vriendin uit Duitsland en die zette 'all i want for Christmas' op en haar gastgezin KENDE het niet eens. De kerstmuziek wordt ook NOOIT en NERGENS gedraaid.
Kerst is zo anders hier. Oke, laten we beginnen.

"Its the most wonderful time of the year."
Voor mij voelt dat hier absoluut niet waar. In Nederland vind ik de hele decembermaand al geweldig, maar hier heb je niet eens door dat het kerst is. Tenminste; ik en de overige AFS'ers.
Ten eerste is er dus helemaal geen kerstmuziek. Zelfs niet op de dag zelf. Op de radio klinkt gewoon cumbia, pop en reggaeton, zoals elke dag. Op kerstavond werd er wel muziek opgezet, maar wederom geen kerstmuziek. Ik bleef onder andere hierdoor continu vergeten dat het kerst was. S'middags, de 24ste voor kerst, deed niemand nog wat, gewoon weer niksen en m'n gastmoeder ging op een minivakantie voor anderhalve dag met haar vriend en zijn dochter naar een andere stad. Dus uit pure verveling heb ik een minispotify lijst gemaakt: 'Jovosta's kersthits'. (Hint: je kan m gewoon op spotify zoeken)
Dit zijn gewoon de ultieme kerstnummers jongens kom op. Dit zijn m'n favorieten, gewoon de besten.
Bohemian rapsody staat er ook uiteraard tussen aangezien die jaren lang om 12:00uur s'nachts met oud en nieuw wordt afgespeeld als nummer 1 van de top 2000. En waarom dat nummer dan in mijn kerstlijst hoort brengt me op het volgende punt: we vierden kerst namelijk bijna hetzelfde als oud en nieuw in Nederland. Oke, das niet helemaal waar (er waren geen  oliebollen), maar een paar minuten voor twaalf gingen we alvast naar buiten om ons voor te bereiden voor het vuurwerk dat we om twaalf uur gingen afsteken. En oh ja: vuurwerk is hier het hele jaar door, 24/7, altijd legaal. Dus ik had echt het gevoel dat het al oud en nieuw was.

"It's beginning to look a lot like Christmas... Everywhere you go..."
Incorrect. Als je naar Argentinië gaat (of in ieder geval Paraná, ik weet niet hoe het in de andere steden zit) ziet het er absoluut niet uit als kerstmis. In Nederland staan op een boel centrale plekken een grote kerstboom, en de straten zijn mooi versierd en verlicht. In mijn stad zijn hier en daar een paar lantaarnpalen in rode en groene doeken gewikkeld en thats it. En een paar ja. Ook heeft in Nederland bijna iedereen wel (neppe of echte) kerstboom. Hier lang niet iedereen. En degenen die er wel één hebben hebben zo'n zielig klein nepdingetje die tot je heupen komt (*ahem* papa). Ze hebben hier namelijk geen echte kerstbomen.
Wat me op het volgende punt brengt: het klimaat. Ik zit in Argentinië, aan de onderkant van de aardbol. Dat betekent dat het op het moment zomer is. En niet eens lekker zomer, 35-graden-bid-dat-je-airco-het-doet-zomer. Niet dat we sneeuw hebben in Nederland (witte kerst is de droom van iedereen), maar een sjaal doe je met kerst wel om. Dus die gezellige sfeer van: het is koud dus laten we gezellig binnen zitten, is hier: het is pleureswarm ik moet snel naar m'n airco toe. Dus ja, dat sfeertje ontbreekt ook.

"Have a holly, jolly Christmas;
It's the best time of the year
I don't know if there'll be snow
but have a cup of cheer"
Oke. We zijn in Argentinië. En zoals ik eerder heb verteld, leven de mensen hier voor feestjes en de nacht. Dus een 'holly jolly Christmas zit er wel in'. Om nog even terug te komen op het klimaat: "i don't know if there'll be snow" want dat is er dus overduidelijk niet.
Maar waarom deze songtekst vooral bij Argentinië past is omdat alle jongeren tussen de 15 en 25 jaar oud ongeveer massaal naar het park gaan om te drinken en te feesten. Op kerstavond (nacht). Dus ja, van 'a cup of cheer' op 'holly jolly christmas' was zeker wel sprake. Ik ging samen met mijn vriendinnen van AFS, maar het was voor ons tamelijk saai. Er was niet echt muziek, alleen van één muziekinstallatie bij iemands huis en het was wederom niet eens kerstmuziek. Het leek meer op een dronken reünie. Nou, dat vond ik njet bepaald ideaal want op kerstnacht is het dus ook gebruikelijk om vuurwerk af te steken. En ook al was het feest buiten, het was poepie druk en iedereen stond op elkaar. Je lan je voorstellen dat ik dat niet zo prettig vond, dronkaards met vuurwerk. En het was toch al saai, dus samen met Ester besloten we om naar de costanera (boulevard van de rivier) te lopen om de zon te zien opkomen, aangezien het al bijna 5 uur s'morgens was. We kwamen namelijk tamelijk laat aan aangezien we eerst allemaal nog avondeten en kerstavond met de familie hadden. Rond kwart voor drie ging ik richting het appartement van een van de meiden waar we verzamelden, en daarna gingen we. Dus om ongeveer half vier kwamen we aan. Daarna ontmoetten we allemaal klasgenoten maar voor ons was het niet zo heel leuk. De andere twee meiden waren een praatje aan het maken, maar Ester en ik waren dus op het gegeven moment maar gevlucht voor het vuurwerk. We liepen de meest willekeurige route naar beneden, om eenmaal daar te ontdekken dat daar nog veel meer mensen aan het feesten waren. We bleven maar gewoon op veilige afstand en maakten wat foto's (stiekem was het gewoon een megaproffesionele strandfotoshoot ;)), liepen over het strand en uiteindelijk hadden we er een gezellige ochtendwandeling aan over. Zo zagen we het maar. Dat was me toch mijn meest merkwaardige kerst ooit. Rond zessen liepen we weer naar boven en wachtten bij het appartement op de andere twee meiden. Daar wachtten we eventjes en waren we getuigen van een 40 minuten durende Argentijnse ruzie (wat we stiekem wel grappig vonden op de een of andere manier) en was er opeens iemand die heel willekeurig tegen ons begon te praten en uiteindelijk toen we het appartement binnen konden kon ik eindelijk m'n tas pakken en terug naar huis lopen, om om 7 uur eindelijk te gaan slapen.
Op het moment is m'n ritme echt helemaal verpest. Tussen twaalf en een is het meestal bedtijd, maar als er bezoek is of als we op bezoek zijn rond drie uur. Maar doordat soms dus ook de hele nacht wordt doorgehaald lig ik dus rond zes-zeven uur op bed. Nu val ik meestal pas rond drie uur in slaap, en dan als het licht wordt word ik weer wakker, en dan slaap ik weer verder tot soms 11 uur en soms rond 12 :o
Maar zo zit het ritme van iedereen hier in elkaar dus ja. Dat wordt wennen wanneer de vakantie over is.
Op eerste kerstdag sliep ik extra lang uit tot een uur s'middags, aangezien ik dus pas om zeven uur kon slapen. We lunchten samen met de familie en er werden cadeautjes vanonder de kerstboom uitgedeeld. Wat ook heel leuk was was dat er ook aan mij was gedacht :) Van mijn 'opa en oma' hier kreeg ik een rietje om mate of tereré mee te drinken. Nu denk je misschien: wauw. Een rietje. Maar het is een soort van metalen rietje en aan het uiteinde zit een bolletje met kleine gaatjes erin, zodat wanneer je zuigt de vloeistof (heet water voor mate of sap voor tereré) er wel langs en de yerba (zo heten de kruiden voor het speciale smaakje zegmaar) niet. Die yerba is te vergelijken met groene thee, maar het heeft wel echt een sterkere smaak. Er hoort ook nog een speciale 'beker' bij, maar die heb ik nog niet gekregen (toen ze vroegen heb je al zo'n beker en ik zei nee, ooooh dan krijg je die ook nog als kerstcadeau :)). Ik voeg wel een fotootje toe :)
Ook kreeg ik van mijn vader nog een shirtje, en van mijn moeder een sportbroekje. Echt superleuk dat ze ook aan mij gedacht hebben :)
Ik had zelf nog gevraagd wie voor wie cadeautjes kopen en zo, en hoe dat werkt, maar hier kopen alleen volwassenen voor kinderen. Toch had ik voor mijn gastvader en gastmoeder wel voor beide een kleinigheidje gekocht, omdat ik wel voor een halfjaar in hun huis zit en zo, en ik wilde altijd al een keertje spontaan een bedankje doen maar zo met kerst is toch ook leuk. In ieder geval vonden ze het beidde erg leuk en ik vind het altijd leuk om mensen zo met een klein cadeautje blij te maken.
S'avonds gingen we nog even op bezoek bij mijn gastmoeders moeder, de andere oma van mijn gastzussen, en daarna gingen we door naar de ouders van mijn gastvader om wederom daar te avondeten.
Tweede kerstdag bestaat hier niet, dus dat was mijn kerst!

"All I want... For Christmas... Is... You..."
De kerstcliché is toch waar. Mensen zeiden wel eens tegen me: ik denk dat het vooral moeilijk wordt met kerst. Ik haalde dan m'n schouders op en dacht, tsja, kerstdag is ook gewoon een dag in mijn uitwisselingsjaar, dus waarom zou het dan moeilijker zijn? Ik moet ook wel zeggen dat ik het niet heel lastig had (voor mij was het begin hier met heimwee enzo lastiger), maar wanneer ik een fotootje van mijn familie aan het kerstdiner, of gewoon samen in het huis zag, raakt dat me toch wel een beetje. Want dat is de laatste factor die voor mij het kerstgevoel wegliet is familie, en de gezelligheid met de kou en het donker met kaarsjes en zo... Ohja, en kerststukjes heb ik hier ook nog nooit gezien! Nou ja, in ieder geval voelde het ook niet als kerst omdat mijn familie hier niet was. Wel m'n gastfamilie natuurlijk, maar m'n échte familie. Dus voor kerstmis wilde ik hen wel ja, zoals het bekende liedje van Mariah Carey zegt.

Nou, dat was dus kerst! Anders, en ook al moet je culturen niet met elkaar vergelijken, naar mijn mening is kerst in Nederland beter. Het sfeertje ontbreekt hier voor mij gewoon (en voor mijn vriendinnen van AFS ook). Maar dat is niet erg, want nu heb ik kerst ook weer eens anders gevierd. Ik wilde trouwens ook een vakantie post doen, maar die heb ik nog steeds niet af, oeps. Die van kerst moet er echter wel echt op, dus ik zet eerst deze online en dan volgende week waarschijnlijk (volgend jaar! Omg spannend) die over vakantie.
Feliz Navidad! (Ook al is het al geweest)

1. Karin valk:
    31 december 2016
    ook al was het een vreemde (niet kerst) voor jou, ik vind het ontzettend leuk geschreven. je wordt er al heel handig in. Je weet een goed beeld te vormen (zie alles zo voor me), zo weet je de alle nederlandse dingetjes weer enorm te waarderen. Met de kerst hebben we natuurlijk aan jou gedacht hoe het voor jou zal zijn, maar volgend jaar ben je er weer gewoon bij. Alvast een hele fijne jaarwisseling en we zullen een vuurpijl voor je de lucht in sturen wie weet zie je hem ;) groetjes Karin
  2. Annette:
    4 januari 2017
    Ja gek he, zo'n warme kerst?! Maar ja, een vreemde kerst is ook een kerst idd: Weer een ervaring rijker :-)! En volgend jaar gewoon weer hier (met druilweer ;-) )
  3. Josée:
    4 januari 2017
    Ah dankjewel Karin! Dat vind ik echt zo leuk om te horen :) Gelukkig nieuwjaar nog!
  4. Josée:
    4 januari 2017
    Jii hebt natuurlijk ook een warme kerst meegemaakt ja! Ik geniet idd nog maar even van het warme weer :) (wat soms té warm is)
  5. Helmut Lubbers:
    11 januari 2017
    Hallo Josée!
    Dat was een heel verhaal! Dank.
    Voor her eerst sinds drie maanden dat ik weer op je reisblog kijk, vanuit mijn "favorieten".
    Helmut
  6. Josée:
    20 januari 2017
    Oh oeps ik zie je reactie nu pas!
    Dankjewel :) dat vind ik altijd zo leuk om te horen :)